Observaties

Stadsleven: de nieuwe natuurnuchterheid
De'Uitlaattuin' van PJ Roggeband: altijd je hoogstpersoonlijke groen bij de hand

Deze column sprak ik uit bij Vroege Vogels op zondag 30 maart, vooruitlopend op Stadsleven van maandag 31 maart met als thema 'Natuur(lijk) de stad'. 

Een vos steekt de drukke Amsterdamse Linnaeusweg over. Een hert knabbelt je voortuin leeg of staat te grazen bij de bushalte. Een reiger staat voor je deur te bedelen, in de gracht zwemmen exotische diersoorten als de zwartbekgrondel en de rivierdonderpad en ’s avonds scheren de vleermuizen laag over het water. ‘Natuur(lijk) de stad’: dat is morgenavond het thema van de maarteditie waarmee Stadsleven, mijn maandelijkse live talkshow en digitaal magazine, het voorjaar inluiden. >>>

Stadbericht #280: Dit is stadmaker Tracy Metz
Tracy Metz (Foto Yuli Kho)

Pakhuis De Zwijger zet wekelijks op zijn platform Nieuw Amsterdam mensen in de spotlight die met hun ondernemende geest het initiatief nemen om hun omgeving beter te maken. Deze week ben ik de 'Stadmaker' van de week. Hieronder het korte interview dat Ilse van de Kamp met mij hield.

Hoe maak jij de stad?

Door te praten en te schrijven. Praten doe ik in mijn maandelijkse talkshow Stadsleven, waar ik aanstaande maandag 31 maart in Peoples Place in ga op het onderwerp Natuur(lijk) de stad. In de Groene Amsterdammer schrijf ik elke maand een essay aan de hand van thema van de Talkshow. Daarnaast heb ik aan verschillende boeken gewerkt waarin ik de verhouding tussen mens, stad en natuur altijd naar voren laat komen. >>>

Voor Stadsleven ‘De Stad door Andere Ogen‘ hebben we een maand lang de stad van een andere kant laten zien. Voor de laatste blogpost van deze serie schreef Harald Vlugt, beeldhouwer, graficus en collagist, een column over zijn kunstwerk 'Another city' dat Amsterdam in negatief en volgens haar financiële geschiedenis weergeeft. 

Vanaf het moment dat ik uit mijn ogen kon kijken ben ik mateloos gefascineerd door exotische landkaarten in al hun verscheidenheid. Als kind op reis met de wijsvinger, later als jonge backpacker op reis door alle werelddelen, voornoemde kinderdroom achterna. En als kunstenaar ben ik uiteindelijk landkaarten gaan verzamelen die stuk voor stuk als werkmateriaal voor mijn collages in mijn beeldarchief van een miljoen 'images' belandden.

Eindeloos veel kaarten. Stadskaarten, landkaarten, zeekaarten.

Als collagist ‘ont-auriseer’ ik: ik ontdoe het beeld van zijn aura /betekenis en recycle/hergebruik het beeld voor mijn eigen verhaal. Collages maken noem ik het sturen van het toeval, spelen met betekenissen om zo een nieuw, eigen beeldverhaal te vertellen .

Dit jaar maakte ik de collage ‘Another city’ van Amsterdam. Het is een grote ingelijste collage waarbij ik ben uitgegaan van de officiële en actuele nautische kaart van Amsterdam. Binnen mijn ingeschilderde collage werd land water en water land. Ik maakte als het ware het ‘negatief’ van de stad Amsterdam . >>>

De techno-poëzie van Daan Roosegaarde
Daan Roosegaarde met Dune

Stadsleven laat met ‘De Stad door Andere Ogen‘ – een speciale online editie van maandelijkse talkshow – een maand lang de stad van een andere kant zien. Stap in de stad van Daan Roosegaarde die een prikkelende combinatie is van technologie en pure poëzie.

Kunstenaar en ontwerper Daan Roosegaarde haalt de digitale technologie uit het scherm en vertaalt die in een zintuiglijke ervaring. ‘Techno-poëzie’ noemt hij dat. In zijn bright new world gaan technologie, kunst en emotie hand in hand.

Soms heeft hij daar een concreet doel mee. De duurzame Super Highway bijvoorbeeld die hij met bouwbedrijf Heijmans ontwikkelt, zal minder energie voor verlichting nodig hebben doordat de verfstrepen op het ‘intelligente’ asfalt zichzelf opladen overdag. En bij temperatuurwisselingen zullen er in het wegdek sneeuwvlokken oplichten om de automobilist te waarschuwen voor gladheid. Het idee vond zijn oorsprong in een eerder project: een dansvloer die energie uit de bewegingen van de dansers haalt en daarmee stroom levert voor de verlichting en de muziek. >>>

Voor Stadsleven ‘De Stad door Andere Ogen‘ laten we een maand lang de stad van een andere kant zien. Mieke Gerritzen, directeur van het Museum Of The Image, schreef een column over hoe een stad met haar eigen beeldentaal als onderdeel van onze mediacultuur kan worden beschouwd.

Vele iconische bouwwerken zijn door roem, repetitie en herkenbaarheid een soort leesbare tekens geworden. Als logo’s bepalen ze de identiteit van een stad. We zien dat steden steeds vaker grote machtsobjecten ontwikkelen die de stad als merk kunnen presenteren. Deze ‘typografische’ gebouwen groeien wereldwijd als paddenstoelen uit de grond. Via de architectuur ‘lees’ je als het ware hoe vermogend of machtig een stad is.

De concurrentie tussen de ambitieuze metropolen is enorm en ze strijden om de status van de snelst groeiende economie. Er wordt zelfs een wedstrijdje gehouden wie de hoogste toren kan bouwen. De Burj Khalifa uit Dubai wordt binnenkort overtroffen door de Sky City in de Chinese stad Changsha. Een stad die nog niet zo bekend is, maar dat zal snel veranderen als daar de hoogste toren staat. Grote wereldsteden kunnen we zien als typocities met hun iconen van de macht als beeldmerken. >>>