Moderne Groningse Stijlkamer op Noorderlicht

Moderne Groningse Stijlkamer op Noorderlicht

Dirk Jan Visser, fotograaf voor o.a. NRC Handelsblad, werkt meestal in wat hij noemt ‘moeilijke gebieden’. Zo gaat zijn nieuwste boek, Offside, over twee voetbalteams uit Azerbaidjan en Nagorno-Karabach. Als tegenhanger daarvan heeft hij samen met drie vrienden een boerderij gekocht in de Groningse Noordpolder, in de buurt van Usquert. Dat zijn een studievriend, Christian Ernsten, en Thijs Middeldorp en Joost Janmaat, alle drie mede-oprichter van ‘social engineers’ Partizan Publik, De boerderij knappen ze nu geleidelijk op om er een plek voorartists in residence van te maken.
Behalve op atelieraandemiddenijk.wordpress.com doen ze nu ook in het satellietprogramma van Noorderlicht verslag van de verbouwing met foto’s van Dirk Jan Visser. In het kerkje uit 1715 in het Friese Schurenga hebben ze een tentoonstelling over hun Atelier aan de Middendijk. De tentoonstelling is ontworpen door degene die ook voor de verbouwing tekent en die na de zomer de eerste artist in residence wordt, Guido Marsille.
De tentoonstelling heeft de maat van de badkamer die Marsille voor het huis heeft ontworpen, gemaakt van meubels die hier een nieuw leven krijgen: een douche in een linnenkast, een bad in een sofa. ,,We werken met de lokale expertise, zoals van de sloper en de meubelmaker en de handelaar in boerenantiek”, vertelt Visser. ,,Met het uitsterven van de oudere generate verdwijnt de herkenning voor die boerenmeubels. Dat erfgoed krijgt bij ons nieuw leven.” Daarom noemen ze het project de Moderne Groningse Stijlkamer.
Visser en Ernsten kochten het huis in 2011 van een bioloog, Jos Nienhuis, die er autarkisch ging leven. Hij sneed in 1980 het water, de gas en de telefoon af en begon aan een experiment in energiearm leven.
Vissers foto’s laten niet alleen de werkzaamheden dicht bij huis zien – de geschaafde knieën, de vermoeide ruggen, de wasbak in wat die badkamer moet worden – maar ook de omgeving. Het is een landschap van grote maten: de kwelders aan de Waddenzee, de kolencentrale(s) aan de Eemshaven, grootschalige landbouw. In het heel klein én in het heel groot is de tentoonstelling ‘Aan de Middendijk’ een portret van een gebied dat dankzij de krimp ruimte biedt voor zo’n intiem particulier initiatief.

ROP