De stad in De Ochtend: plannen tegen drukte Amsterdam

De stad in De Ochtend: plannen tegen drukte Amsterdam

Elke dinsdag ben ik tussen 10 en 11 uur te gast in het KRO NCRV radioprogramma De Ochtend op Radio 1 om actuele ontwikkelingen op het gebied van architectuur en stedelijk leven te bespreken. Vandaag: Rollende trolleys, mensenmassa’s op de Dam en onophoudelijke rijen voor het Anne Frank museum. De binnenstad van Amsterdam slibt langzamerhand dicht. Maar dat laten de Amsterdammers niet zomaar gebeuren. De onafhankelijke denktank Stad-Forum bedacht tien radicale plannen om de drukte tegen te gaan.

De leefbaarheid van de Amsterdamse binnenstad staat onder grote druk. Veel mensen voelen zich er niet meer thuis en fietsen er zelfs met een grote bocht omheen. Ik woon zelf in de binnenstad, maar ik voel me soms een ijsbeer op een steeds kleiner wordende ijsschots. En ik spreek steeds meer mensen, vooral jonge mensen, die het gevoel hebben dat ze niets meer te zoeken hebben in de binnenstad. Terwijl die voor toeristen juist de grote trekker is!

Stad-Forum manifest ‘Ruimte voor de binnenstad’

De onafhankelijke denktank Stad-Forum wil met het manifest en masterplan ‘Ruimte voor de Amsterdamse binnenstad’ weer de binnenstad aantrekkelijker en toegankelijker maken. Ik vind het een mooi plan omdat ze met ‘eigenzinnige en radicale’ voorstellen komen. Misschien is niet alles haalbaar, maar het opent wel je ogen voor allerlei nieuw mogelijkheden. Ik noem een paar voorbeelden – op www.voordebinnenstad.nl vind je alles met een mooie interactieve kaart.

  • Hef tienduizend parkeerplaatsen op straat op.
  • Leg doorgaande fietsstraten aan, bijvoorbeeld de Herengracht zonder auto’s
  • Het geld van de toeristenbelasting gaat naar een buurtfonds
  • Bouw cargohubs aan de rand van de binnenstad zodat al die vrachtwagens de binnenstad niet in hoeven. Ze stellen voor om één buis van de IJtunnel tussen het centrum en noord te gebruiken voor overslag van spullen die daarna per fietskoerier en elektrische boten door de stad worden gedistribueerd.
  • Stop met aardgas, laat alle buurten een eigen plan maken voor hun eigen energievoorziening

Ze noemen er ook plekken bij: bouw boven de sporen. Maak van de Leidsestraat een park zonder scharreltrams. Maak een huurbeschermingsplan voor de winkels die voor de stad belangrijk zijn, bijvoorbeeld in de Damstraat, voordat alles daar in één grote Nutella-pot is verdwenen. Wat ik zo mooi vind aan dit manifest is dat het een combinatie is van heel concrete maatregelen en groot en eigenzinnig te denken.

Deze diashow vereist JavaScript.

Top-up werken: gemeente mét inwoners

De gemeente Amsterdam zit ondertussen ook natuurlijk niet met haar handen in de zakken, maar als onafhankelijke denktank kan Stad-Forum meer vrijuit spreken en wat radicaler denken. Overigens zitten ze meer dan eens op hetzelfde spoor: de gemeente voert bijvoorbeeld al een meldplicht in voor AirBNB, Stad-Forum wil een verplichte vergunning. 

En ze vinden dat de gemeente top-up moet werken: de gemeente schept top-down ruimte, de Amsterdammers vullen die bottom-up in. Tot slot sporen ze de gemeente ook aan om niet voor het grote geld te gaan maar om de leefbaarheid van de stad voorop te stellen.

In bovenstaande video die onderdeel is van het project ‘Tracy in Nederland’ is te zien hoe Amsterdam steeds meer verandert in een live pretpark en wat voor weerslag dat heeft op de stad.

De last van succes

Dit manifest is niet alleen interessant voor Amsterdam, maar als inspirerend voorbeeld zeker ook voor andere grote wereldsteden die last hebben van de drukte. Amsterdam draagt momenteel net als andere succesvolle steden in de wereld de last van haar succes. Dit maakt het wonen onbetaalbaar en de druk van het toerisme te groot. Amsterdam verwacht 23 miljoen toeristen in 2025, New York heeft er dit jaar al 62 miljoen.

Over de last van het succes heb ik zelf een paar maanden geleden een essay geschreven met de titel ‘Een vlucht naar voren’, het staat op de site www.tracyinnederland.nl.

Meer lezen?

Meer trends in De stad in De Ochtend vind je hier.