De stad in De Ochtend: Beweegvriendelijke stad

De stad in De Ochtend: Beweegvriendelijke stad

Elke dinsdag ben ik voor het nieuws van 11 uur te gast in het KRO NCRV programma De Ochtend op Radio 1 om actuele ontwikkelingen op het gebied van architectuur en stedelijk leven te bespreken. Het boek “De Beweegvriendelijke Stad” van stedenbouwkundig bureau Urhahn is net uit. Wat maakt een stad ‘beweegvriendelijk’?

De beweegvriendelijke stad

Het boek ‘De beweegvriendelijke stad’ is de nieuwste voorbeeld van een trend die je overal in steden ziet: hoe maken we het makkelijker en aantrekkelijker voor mensen om te bewegen? We hebben het niet alleen over sporten, maar ook gewoon lopen, of op de stoep spelen. Niet alleen omdat we met z’n alleen veel te dik worden, maar ook om de auto’s en de uitlaatgassen terug te dringen. Bovendien wordt de stad levendiger en ook veiliger als er mensen op straat dingen aan het doen zijn.

In Amsterdam noemen ze dit de ‘Beweeglogica’. In Groningen werd vorig jaar ‘De Bewegende stad’ gelanceerd, vooral op het sporten gericht. Deze trend is ook sterk in opkomst juist in Amerikaanse steden, waar de openbare ruimte echt op de auto moet worden heroverd – daar noemen ze het ‘active design’. New York bijvoorbeeld heeft ook een programma dat heet ‘Healthy Living by Design’, in Australië heb je het programma ‘Healthy Active by Design’ dat is opgezet door de Hartstichting.

Ontwerpen om tot beweging aan te zetten

Vroeger legde de gemeente gewoon sportvelden en speeltuinen aan – maar dit gaat een stap verder. Het nieuwe hieraan is dat architecten en stedenbouwkundigen er een bijdrage aan kunnen leveren. Vandaar het boek van Urhahn met ontwerpideeën en voorbeeldprojecten voor de aanleg van de stad, maar ook een recente studie van het jonge architectenbureau BETA naar verbeteringen in de gebouwen zelf.

Sporten bijvoorbeeld doen we niet meer alleen in verenigingsverband op sportvelden. Nu is het juist de mode om de bestaande stad als je gym te gebruiken, de zogenaamde urban bootcamp. Je doet je oefeningen in een groep in het park, of gewoon op straat, of je holt trappen op die nooit als sportvoorziening waren bedoeld. En kijk naar de skateboarders, die doen ook fantastische trucs op trapleuningen en stenen randen die écht niet als sportplek bedacht zijn. Al deze mensen eigenen zich de stad toe als het podium waar ze hun kunsten aan het publiek tonen. Het is bewegen, maar ook een lifestyle-statement.

Hardlopers gebruiken de stad ook als omgeving om in te sporten. Het bedrijf ‘Track Landscapes’ verzamelt big data van apps als Runkeeper, die al door 26 miljoen mensen worden gebruikt, om ‘netwerken van actief verkeer’ in beeld te brengen. Op een van hun kaarten kun je in roze precies de vorm van het Vondelpark onderscheiden! Met die data kun je precies zichtbaar maken hoe lopers de stad gebruiken, en waar de knelpunten liggen, en die dan oplossen.

Deze diashow vereist JavaScript.

Kleine aanpassingen, groot resultaat

Het heeft mij verbaasd hoe veel je met kleine ingrepen kunt winnen. Dit boek ‘De Beweegvriendelijke stad’ biedt 58 tools om de stad beter, ‘beweeglijker’ te ontwerpen. In dit geval Amsterdam, maar die tools kan elke stad gebruiken. Vaak zijn het inderdaad simpele dingen. Bijvoorbeeld: regel kluisjes, een waterpunt, sanitair en eventueel horeca op geliefde hardloopplekken. Of nog een: leg langs het talud van het spoor niet alleen een fiets- en wandelpad aan, maar ook kleine speelplaatsen. Een hele sympathieke is het openbare plein naast Artis, waar naast een volière een verhoogd pierenbadje is aangelegd waar kinderen in poedelen terwijl hun ouders en grootouders ernaast koffie drinken en de krant lezen.

Meer lezen?

  • Meer trends in De stad in De Ochtend vind je hier.